Saturday 11 February 2012

IT: Geng Microsoft 1978 Yang Legend

Kalau sebut Bill Gates,pasti korang yang menggunakan komputer mengenalinya. Tetapi adakah kita kenal siapa geng terawal Bill Gates ketika zaman permulaan Microsoft diciptakan. Di mana mereka sekarang? meh kita selidik...








Gambar tersebut merupakan antara gambar yang bersejarah di dalam perniagaan America.Mari kita gali satu per satu latar belakang mereka secara ringkas.






















1. Bob Greenberg
Beliau membantu Microsoft dalam menyimpan versi BASIC.Meninggalkan Microsoft pada tahun 1981 dan menyambung bisnes keluarganya di Cabbage Patch Kids. Mencipta aplikasi golf.






















2. Andrea Lewis
Beliau merupakan penulis teknikal terhadap penerangan aplikasi Microsoft. Meninggalkan Microsoft pada tahun 1983, menjadi wartawan bebas dan penulis fiksyen. Mempunyai asset Microsoft anggaran $2 juta.






















3. Maria Wood
Merupakan penjaga buku di Microsoft.Beliau meninggalkan Microsoft selepas microsoft beroperasi selama 2 Tahun kerana diskriminasi seksual.Beliau dikhabarkan kini menjadi suri rumah dan sukarelawan.























4. Paul Allen
Selepas Bill Gates, beliau merupakan orang yang paling faymes, co-founder Microsoft dan merupakan orang ke-37 terkaya di dunia menurut majalah Forbes. Merupakan pemilik kepada Portland Trailblazer dan The Seattle, Syarikat peelayaran terbesar di dunia. 
























5. Bob O'Rear
Beliau merupakan pekerja paling tertua di Microsoft. Merupakan Ketua Mathematician di Microsoft.Meninggalkan Microsoft pada 1983 dan menjadi usahawan lembu. Anggaran asset beliau bernilai $100 juta.
























6. Marc McDonald
Merupakan pekerja yang pertama mendapat gaji. LOL. Meninggalkan Microsoft dengan alasan bahawa syarikat ini terlalu besar. LOL again. Setelah keluar daripada Microsoft,beliau memasuki syarikat laen Paul Allen, Asymetrix. Tetapi beliau memasuki kembali ke Microsoft pada tahun 2000.























7. Gordon Letwin
Merupakan orang kedua yang paling lama di dalam Microsoft selepas Bill Gates. Merupakan programmer di Microsoft. Meninggalkan Microsoft pada tahun 1993. Anggaran asset beliau bernilai $20 juta.























8. Steve Wood
Merupakan suami kepada Maria Wood. Meninggalkan Microsoft kerana sebab tertentu. Mengasaskan syarikat Wireless Service Corp dan dinamakan semula dengan nama SinglePoint pada tahun 1996.Asset kepunyaannya bernilai $15 juta.
























9. Bob Wallace
Founder kepada syarikat perisian, QuickSoft. Meninggal dunia pada tahun 2002 kerana pneumonia.

























10. Jim Lane 
Merupakan pengurus projek di Microsoft. Meninggalkan Microsoft pada tahun 1985 kerana ingin membuka syarikat aplikasi sendiri.






Gambar Reunion Geng Microsoft























Sumber:here

0 fakta baru:

Post a Comment