Friday 10 February 2012

Awwsem : Top 10 Lidah Paling Pelik Di Dunia [10 Photos]

Admin rasa lidah benda yang paling penting dalam dunia untuk kita teruskan hidup kita sebagai manusia. "Tanpa Lidah, Siapa Kita Hari Ini" Lidah merupakan abdomen yang kita gunakan setiap hari untuk makan. Tapi pernah tak kita terpikir pemilik-pemilik lidah paling pelik di dunia. Berikut merupakan lidah-lidah terpelik di dunia











10. Flamingo
Lidah flamingo berfungsi sebiji macam "penis". Mempunyai tisu ereksi dan mengembang ibarat "penis". Flamingo hanya akan makan di permukaan air yang cetek. Flamingo akan memasukkan paruhnya ke dalam air dan mengerakkan kepala ke kiri dan ke kanan. Lidahnya berfungsi sebagai "pump", lidahnya menyedut air melalui paruh dan memerah keluar melalui sisi lidahnya mengikut irama 20 kali per minit.







9. Macrochelys Temminckii
Kura-kura ala-ala dinasour  atau nama saintifiknya "macrochelys temminckii" mempunyai lidah berwarna merah dan mirip cacing bagi menarik mangsanya. Kura-kura ini akan membuka mulutnya dan menggerakan lidahnya seperti cacing. 















8. Mollusks
Mempunyai organ seiras lidah yang dipanggil "radula". Mempunyai 14,715 gigi. WTF! 

















7. Anoura Fistula
Kelawar ini terdapat di pergunungan Ecuadorian bersaiz seperti tikus tetapi mempunyai lidah sepanjang 8.5cm (3.4 in) dan 1.5 kali lebih panjang daripada badannya dan 2 kali ganda daripada  kelawar biasa. Mempunyai lidah terpanjang antara mamalia kecil. Pada hujung lidahnya terdapat rambut yang berfungsi untuk membersihkan nektar dan debunga pada bunga.
















6. Arapaima Gigas
Dalam sesetengah ungkapan "Lidah bertulang". Ini sebenarnya wujud, ikan kumpulan osteoglossus. Spesies ikan Arapaima paling terkenal yang boleh hidup membesar 4.5m (15 ft) dan seberat 200kg (400 lbs). 



















5. Zirafah
Mempunyai lidah sepanjang 54cm (1.8 ft), lidah paling kuat di dunia kerana boleh makan daun pada pokok acacia yang paling berduri. Zirafah boleh menjilat keseluruhan mukanya dengan lidah.
















4. Tenggiling (Giant Pangolin)
Mempunyai lidah sepanjang 70cm (2.3 ft), lidahnya boleh menjulur sehingga ke "pelvis" (alat kemaluan). Lidahnya digunakan untuk makan anai-anai di dalam busut.


















3. Salamander (Bolitoglossa Dofleini)
Mempunyai lidah sepanjang 5cm (2 in), lidah terpanjang di kalangan amphibian. Lidahnya mempunyai kecepatan menembak paling pantas di dunia. Lidahnya boleh dikeluarkan pada kadar 18,000 watt per kilogram dan 50 kali lebih laju daripada kerlipan mata tetapi mengambil masa untuk proses pengenduran.

















2. Chameleon
Lidah yang paling terkenal dikalangan haiwan dan merupakan lidah terpanjang di dunia berbanding saiz badannya. Mempunyai lidah terpantas di dunia. Lidahnya boleh dikeluarkan dalam masa 0.4 saat dan dimasukkan semula dalam masa 0.5 saat. Chameleon boleh menangkap 4 lalat dalam masa 3 saat. Chameleon boleh memburu dalam jarak 70cm kerana kepantasan lidahnya.

















1. Blue Whale
Pemenang lidah terpelik ini mempunyai lidah seberat 3 tan. Lidahnya besar bukan disebabkan faktor saiznya tetapi kerana lidah ini digunakan untuk menapis makanan di mulutnya yang besar. Lidah ini boleh menahan sehingga 50 orang manusia berdiri di atas lidahnya.














Sumber: here

0 fakta baru:

Post a Comment